شباهت و تفاوت بلاگر و اینفلوئنسر چیست؟

شباهت و تفاوت بلاگر و اینفلوئنسر چیست؟

اگر در شبکه های اجتماعی فعال باشید حتماً دو اسم بلاگر (Blogger) و اینفلوئنسر (Influencer) را شنیده اید. در مقاله های پیشین هریک را به طور جداگانه معرفی کرده و مورد بررسی قرار دادیم. اما تفاوت این دو مفهوم به ظاهر شبیه به هم در چیست؟ در این مقاله قصد داریم به بررسی تفاوت های این دو مورد با یکدیگر بپردازیم.

تفاوت بلاگر و اینفلوئنسر

به طور کلی می توان تفاوت اصلی بلاگر و اینفلوئنسر را در محل فعالیت آنها دانست. در تعریف اصلی بلاگر خواندیم که این افراد در وبلاگ های خود درباره تجربه های شخصی و یا برخی مسائل و رویدادها، پست هایی در قالب عکس و نوشته منتشر می کنند. اما در تعریف اینفلوئنسر خواندیم که این افراد از تمام پتانسیل های موجود برای معرفی خود و حوزه ای که در آن فعالیت می کنند استفاده می کنند. اما امروزه تعریف بلاگر دستخوش تغییراتی شده و هرکسی که در فضای مجازی مثل وبلاگ ها و شبکه های اجتماعی مشغول به اشتراک گذاشتن پست ها و تجربه های خود است بلاگر گفته می شود.

به طور کلی می توان گفت بلاگر و ولاگر ها به نوعی زیرشاخه های اینفلوئنسرها هستند. ممکن است یک بلاگر یا ولاگر به مرور به یک اینفلوئنسر تبدیل شود و یا هیچ وقت این اتفاق برای او نیفتد.

تفاوت دیگری که برای این دو نقش می توان مطرح کرد، درباره ی برخورد دنبال کننده های آنهاست. در هر دو نقش تعداد دنبال کننده ها معیار و ملاک نیست. یک اینفلوئنسر می تواند با تعداد محدودی دنبال کننده، اثر به سزایی در تصمیم گیری همین افراد داشته باشد. اما یک بلاگر با دنبال کننده های بسیار نتواند مقصود خود را دنبال کند.

پس اگر بخواهیم دقیق تر بیان کنیم، تفاوت اصلی این دو قشر در قدرت تأثیرگذاری بیان می شود. اینفلوئنسر با ترفندها و محتوایی که تا به امروز به اشتراک گذاشته، به مرور توانسته اعتماد و اطمینان مخاطبان را جلب کند و به نوعی در زندگی افراد نفوذ کند. به این ترتیب می تواند در تصمیم گیری آنها تأثیر بگذارد. 

اما بلاگر صرفاً با انتقال و بیان یک سری موضوعات تا به امروز فعالیت کرده و چندان درگیری و ارتباط خاصی با مخاطبان نداشته است. در واقع بلاگر نقش یک نویسنده را دارد. و مخاطبان خوانندگان کتابی هستند که او نوشته است. در طول زندگی ممکن است شما هیچ وقت با نویسنده ی کتاب مورد علاقه تان دیدار یا گپ و گفتی نداشته باشید.

به این ترتیب استفاده اصطلاح بلاگر برای کسانی که در اینستاگرام یا سایر شبکه های اجتماعی مشغول به فعالیتند به نوعی اشتباه است. زیرا فضای کاری این دسته وبلاگ ها در نظر گرفته شده است. در قدیم هم در ایران وبلاگ نویسی در بین جوانان رواج داشت. این افراد اغلب نوشته های خود و یا تجربه های شخصی شان از سفر و … را در اختیار سایر کاربران قرار می دادند.

شباهت بلاگر و اینفلوئنسر

اولین شباهت این دو گروه می تواند تولید محتوا باشد. هر دو قشر با تولید محتوای مناسبِ حیطه ی خود سعی می کنند مخاطبانی را جذب وبلاگ یا صفحه ی خود در شبکه های اجتماعی کنند. به این ترتیب با افزایش تعداد دنبال کننده ها و میزان ارتباط و همراهی آنها با وبلاگ یا صفحه، این گروه آماده هستن تا برای برندهای دیگر تبلیغات انجام داده و کسب درآمد کنند.

هر دو گروه باید مهارت های خاصی از جمله موارد زیر داشته باشند:

  • خلاقیت و نوآوری
  • آشنایی با رفتار مشتری و مخاطبان
  • تسلط بر روش های تولید محتوا
  • آشنایی با عکاسی 
  • آشنایی با روش های ساخت ویدیو و پادکست
  • آشنایی با ترفندهای مخصوص جذب مخاطب در فضایی که فعالیت می کنند 
  • و…

موارد بسیاری وجود دارد که یک بلاگر و اینفلوئنسر لازم است با آنها آشنایی داشته و یا تیمی از متخصصان را همراه خود داشته باشد. به این ترتیب صرف ساختن اکانت در شبکه های اجتماعی و یا وبلاگ و وبسایت نمی تواند شما را به یک بلاگر یا انفلوئنسر موفق تبدیل کند. به این ترتیب لازم است مهارت های خود را به خوبی شناسایی کرده و تمام جوانب امر را پیش از ورود به این حوزه بشناسید.

اینفلوئنسرها و بلاگرهای موفق به مرور به برند شخصی خود تبدیل شده و در برخی موارد دیدیم که به تولید محصول در حوزه ی فعالیت خود نیز دست پیدا می کنند.

پیشنهاد آیفوبلی:

بلاگر Blogger کیست؟

0

دیدگاه شما

یک × 4 =

بدون دیدگاه