مدل ۵M در تبلیغات

مدل 5M در تبلیغات

مارکتینگ در هر مجموعه ای از اهمیت بالایی برخوردار است. یک محصول برای فروش باید در بازار به خوبی معرفی شده و مشتریان را به خود جذب کند. یکی از مدل هایی که در بازاریابی بسیار استفاده می شود، مدل 5M است. در این مقاله به بررسی این مدل می پردازیم.

مدل 5M

یکی از راه های ارتقای اثربخشی تبلیغات، انتخاب صحیح و موثر رسانه ای است که قرار است در آن تبلیغات انجام شود. کاتلر مدل 5M را شامل موارد زیر می داند که همه ی آنها با حرف M نیز شروع می شود:

  • Mission (هدف یا رسالت) 
  • Money (هزینه و بودجه)
  • Message (پیام)
  • Media (رسانه)
  • Measurement (ارزیابی ثمربخشی)

برای تهیه‌ برنامه تبلیغاتی باید پنج تصمیم عمده اتخاذ کرد. این تصمیم‌ها که به 5M معروف هستند، از این قرارند:

  • هدف یا رسالت (Mission): هدفهای تبلیغات کدام‌اند؟
  • هزینه و بودجه (Money): چه مقدار پول می‌توان به این کار اختصاص داد؟
  • پیام (Message): چه پیامی فرستاده شود؟
  • رسانه (Media): از چه وسیله ارتباطی استفاده شود؟
  • ارزیابی (Measurement): نتایج را چگونه می‌توان ارزیابی کرد؟

1 . هدف یا رسالت (Mission)

هر فرآیندی که در واحد مارکتینگ رخ می دهد، هدفی را دنبال می کند. در مدل 5M نیز باید نخست هدف را تعیین کرد تا در انتها بتوان اثرات کار را ارزیابی کرد. تصمیم ها در مورد بازار هدف، تعیین جایگاه در بازار و ترکیب عنصر های بازاریابی و چرخه عمر کالا مواردی هستند که اهداف را تحت تأثیر قرار می دهند. عموماً تبلیغات به جهت آگاه کردن، متقاعد کردن و یادآوری  صورت می گیرد.

2 . هزینه و بودجه (Money)

تأمین و تخصیص بودجه برای تبلیغات یکی از مهمترین و در عین حال دشوارترین کارهای این واحد به حساب می آید. زیرا این تصمیم می تواند بر سایر بخش ها و تصمیم گیری ها تأثیرگذار باشد. تخصیص کم بودجه می تواند باعث از دست رفتن مشتریان شود و از طرفی دیگر صرف مبالغ گزاف برای تبلیغات بازهم مناسب نیست و باعث هدر رفت منابع مجموعه می شود. این کار به ظاهر ساده مستلزم کاری کارشناسی است و باید متناسب با بودجه بهترین برنامه ها را در پیش گرفت.

برای بودجه بندی عموماً چند روش به شرح زیر وجود دارد:

  • روش توانایی مالی (Affordable Method) : در این روش، بنگاه اقتصادی یا مشتری (Client) بر اساس توانایی مالی و سودی که انتظار دارد، رقم مشخص و ثابتی را برای تبلیغات در نظر می‌گیرد که امکان دارد از رقم موثر، کمتر و یا بیشتر باشد.
  • روش درصدی از فروش (Percentage of Sales Method) : در این روش، درصدی از سقف فروش پیش‌بینی شده به عنوان بودجه‌ی تبلیغاتی در نظر گرفته می‌شود. مثلاً در اتومبیل یک درصد، در لوازم آرایش 10 تا 15 درصد، در لوازم خانگی دو تا سه درصد، در شوینده‌ها و مواد غذایی هفت تا هشت درصد.
  • روش دلخواه یا اختیاری خودسرانه : در این روش، بنگاه اقتصادی بدون هیچ ضابطه‌ی مشخصی، رقمی را به طور دلخواه برای هزینه‌های تبلیغاتی خود در نظر می‌گیرد.
  • روش درصدی از قیمت واحد کالا : در این روش، بنگاه اقتصادی بدون توجه به حجم یا هدف فروش، از بهای هر واحد فروش رفته، درصدی را برای تبلیغات در نظر می‌گیرد.
  • روش رقابتی : در این روش، بنگاه‌ها با توجه به بودجه‌ی تبلیغاتی سایر رقبای هم سطح خود، رقم یا درصدی را برای تبلیغات در نظر می‌گیرند.
  • روش منطقی یا روش هدف-تکلیف: در این روش برابر با اصول مدیریت استراتژیک، پس از شناسایی موقعیت و هدف‌گذاری و طراحی استراتژی برای رسیدن به هدف وظایف و تکالیف لازم برای تحقق هدف شناسایی و جمع هزینه‌های انجام آن‌ها به عنوان بودجه تبلیغاتی در نظر گرفته می‌شود.

3 . پیام (Message)

هر فکر، اندیشه و خبر و یا ترکیبی از کلمات، تصاویر، اعداد، موسیقی و حرکات که عامداً و با قصد و نیت اثرگذاری بر مخاطب احتمالی از جانب فرستنده‌ای ارسال شود و هدف آن اثرگذاری بر رفتار، آگاهی، ترغیب یا جلوگیری از انجام عمل خاصی باشد، پیام (Message) نام دارد. هر پیام می تواند شامل کلمات، تصویر، صدا و موسیقی، اعداد و حرکت و یا ترکیبی از آن ها باشد.

پیام ها باید ویژگی های زیر را داشته باشند:

  • شفاف و صریح باشند.
  • دارای محتوایی به روز و اثربخش باشد.
  • دارای بار اطلاعاتی باشد، مفید باشد و بتواند مشکلی را حل کند.
  • با مخاطب مشخص و هدف‌گیری شده ارتباط برقرار کند.

از طرفی ارسال‌کننده پیام نیز خود باید دارای ویژگی های زیر باشد:

  • مورد علاقه مخاطب باشد.
  • جذابیت داشته باشد.
  • از تخصص، خبرگی، اعتماد و اطمینان برخوردار باشد.

4 . رسانه (Media)

در زمینه رسانه به چند مورد باید توجه نمود:

  • میزان دسترسی مخاطب به رسانه انتخابی، علاقه وی به آن، ساعات و شرایطی که در معرض آن قرار می گیرد و هزینه استفاده از این رسانه
  • یک طرفه و دو طرفه بودن رسانه: بیلبورد، مطبوعات و تلویزیون از رسانه های یک طرفه و نمایشگاه، اینترنت و مصاحبه از رسانه های دو طرفه می باشند.
  • میزان اثر بخشی رسانه و میزانی که ما را به اهداف می رساند.
  • جدا سازی رسانه ها برای به کار بردن هر کدام در هر یک از مرحله های منحنی PLC و پیش بینی اثربخشی آنها.
  • تعیین کردن و در نظر گرفتن دیگر عوامل مربوط به رسانه ها مثل: سطح پوشش، بازار هدف، محل زندگی مخاطب، قانون، بودجه و تعداد ارسال پیام.

5 . ارزیابی (Measurement)

هزینه و تخصیص بودجه به تبلیغات همواره مسئله ای بحث برانگیز در مجموعه بوده است. بنابراین این کار باید بسیار دقیق صورت پذیرد. برای این کار از دو جنبه آن را مورد ارزیابی قرار می دهیم:

اثربخش بودن: در حوزه‌ی ارتباطات، احساسات، رفتار قبل از خرید و هیجان‌هاست. برای اینکه یک تبلیغ اثربخشی خود را نشان دهد باید:

  • پیام‌ها باید دریافت شوند.
  • درک و نگرش مخاطب باید تغییر کند.
  • قضاوت‌ها و افکار عمومی به نفع سازمان یا محصول شکل گیرد.

ثمربخش بودن: در حوزه‌ی فروش، دادوستد و بازگشت سرمایه می‌باشد. در ثمر بخشی اهداف زیر باید محقق شود:

  • رضایت مشتری
  • فروش بیشتر
  • سهم بازار بیشتر
  • سود بیشتر
  • و یا خالی شدن انبار

 

پیشنهاد آیفوبلی:

هک رشد و آینده‌ی کسب‌و‌کارهای اینترنتی

تئوری دم دراز

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

9 + 5 =

بدون دیدگاه