بزرگترین وسوسه ای که هر بنیانگذار و مؤسس با آن رو به رو می شود!

hungry history once forbidden foods istock 000015954311large 2 - بزرگترین وسوسه ای که هر بنیانگذار و مؤسس با آن رو به رو می شود!

ایده ی بزرگ کردن و رشد کسب و کار، می تواند وسوسه آمیز ترین ایده ای که هر مؤسس یا بنیان گذار می تواند با آن روبه رو شود، باشد. اما آیا این کار همیشه درست است؟! آیا هر کسب و کاری باید به فکر گسترش و رشد باشد؟! شاید لازم است ترمز را کشیده و زمانی را در جای خود بمانیم! یا اینکه با سرعت هرچه تمام تر کسب و کار خود را گسترش دهیم!

اسمیت معتقد است : “گاهی باید ترمز رشد و گسترش کسب و کار را کشید”

کری اسمیت (Carey Smith)، بنیانگذار  “راه حل های بزرگ” در مجموعه اینک، می گوید: در سال 1999 سازندگان و صنایع، مؤسسه ی او را  “طرفداران کله خراب” نامگذاری کرده بودند. استارتاپ او بعدتر به مرور شروع به گسترش یافت و روند رو به رشدی را تا سال 2016 طی کرد و ارزش آن به 240 میلیون دلار رسید. سال بعد اسمیت این شرکت را به ارزش 500میلیون دلار به شرکت سرمایه گذاری خصوصی Lindsay Goldberg فروخت.

چه زمانی یک بنیانگذار به فکر رشد کسب و کار خود می افتد؟

با وجود اینکه شرکت اسمیت به موفیقت های خوبی رسیده بود، او بر عقیده ی خود همچنان تاکید داشته و می گوید: اغلب مردم در چنین شرایطی احساس می کنند که قرار است چیزهایی را از دست بدهند. اما درست در همین زمان باید ایستاد، نگاهی به وضعیت فعلی کسب و کار انداخت و نگاهی به گذشته و همچنین بازار! در چنین حالی می توان تازه تصمیم گرفت که چه کاری بهتر است. گاهی واقعاً لازم است در همین نقطه کسب و کار خود را واگذار کنید.

بنیانگذاران کسب و کارها همین که کار به سود دهی مناسبی می رسد، احساس می کنند که باید به سرعت کسب و کار خود را رشد دهند تا بتوانند هم سهم بیشتری از بازار را داشته باشند و هم سود بیشتری بدست آورند.

کریس اندرسون (Chris Anderson) مؤسس تولیدی مبلمان استخری به نام Ledge Lounger که قبلاً از تجربه ی کاری اسمیت به عنوان مشاور در کسب وکار خود استفاده کرده بوده، کسب و کار او در سال 2009 آغاز به فعالیت کرد. این تولیدی با ساخت صندلی های زیرآب شروع کرد و تا به امروز تولیدات خود را به سایر مبلمان کنار استخر و… گسترش داده است.

توصیه اسمیت به کریس در آن دوره این بوده که : “شما باید در این لحظه که می خواهید کسب و کارتان را گسترش دهید، بسیار مراقب باشید، بسیاری از زیاده روی ها در همین مرحله و خیلی ساده انجام می گیرد.”

برخی از شرکت ها به طور غیر معقولی صرفاً به خاطر بزرگتر شدن مجموعه و افزایش سهم بازار، بدون مطالعه کافی اقدام به تولید محصولات بیش از حد متنوع و یا ارائه خدمت متفاوت می کنند. اسمیت با توجه به تجربه خود می گوید، این دسته از کسب و کارها به مرور مشتریان خود را از خود ناامید می کنند. تمرکز بر تولید یک محصول با کیفیت و یا ارائه یک خدمت مناسب برای مشتری از ارائه چندین محصول متنوع مهم تر است.

چگونه می توان با این وسوسه مقابله کرد؟

بهترین راه برای جلوگیری از این مشکل، انجام درست کارهای فعلی و تحقیقات مناسب روی بازار است (تحقیقات خیلی جامع و کامل روی بازار هم بسیار زمان بر بوده و هم مستلزم صرف هزینه های بالاست). لازم نیست حتماً کسب و کار خود را گسترش دهید بلکه باشیوه های مناسب تحلیل بازار می توانید با یک بمب تمام توجهات را به سمت محصول خود بکشانید. این تیپ رفتارها در بازار حداکثر تا یک سال می تواند اثر داشته باشد. حال منظور ما از بمب چیست؟! لازم نیست مشتری محصول را کامل بشناسد. همین که مشتری هیچ اطلاعاتی از آن نداشته باشد صرفاً از روی کنجکاوی خرید خواهد کرد. اسمیت می گوید این تجربه را روی مطالعه و گسترش بازار محصولاتی بدست آوردیم که تا پیش از این بمب، مردم آن را نمی خریدند.

حال چگونه باید این احساس کنجکاوی را در مشتری ایجاد کرد؟! با استفاد از روش های نوین بازاریابی مثل گیمیفیکیشن و نورومارکتنیگ و ایده های خلاقانه می توان مشتری را به سمت خرید محصول جذب کرد.

 

بنابراین اگر بنیانگذار یک کسب و کار هستید، به محض اینکه کسب و کار شما به سود دهی قابل توجهی رسید، به فکر گسترش آن نباشید. حتی به این جمله فکر کنید : “تمام تخم مرغ ها را نباید در یک سبد گذاشت” شاید لازم باشد به جای گسترش کسب و کار فعلی فکر شروع یک کار تازه باشید. ممکن است آینده ی بازار کسب و کار فعلی شما آینده ی چندان بلند مدتی نباشد.

0

دیدگاه شما

شش + 12 =

بدون دیدگاه