استراتژی چیست؟

استراتژی چیست؟

ریشه اصلی کلمه استراتژی (که از کلمه یونانی Strategus استراتژوس گرفته شده)، یک اصطلاح نظامی برای توصیف هنر نظامی ژنرال ها است. این کلمه، به نقشه ژنرال ها، برای آرایش و حرکت دادن جنگی نیروهایشان به منظور شکست دادن نیروی دشمن اشاره می کند.

مایکل پورتر، پروفسور دانشگاه هاروارد، استراتژی را به عنوان یک فرمول کلی، برای چگونه رقابت کردن یک موسسه تجاری با رقبا تعریف کرده است. بدیهی است که این فرمول، به معنی متمایز بودن به روشی است که مزیت های رقابتی برای شرکت ایجاد کند. استراتژی رقابتی، در مورد متمایز بودن است. این بدین معنی است که مجموعه ای از فعالیت های مختلف، جهت ارائه ترکیبی منحصر به فرد از ارزش ها را انتخاب کنیم. برای فهم بهتر دو مثال آشنا برای شما ذکر خواهیم کرد:

خطوط هوایی شرکت ساوت وست، توسط رقبایش به سودآورترین شرکت حمل و نقل هوایی در آمریکای شمالی تبدیل نشد. این شرکت خود را به واسطه استراتژی کرایه های پایین، سفرهای زیاد، خدمات نقطه به نقطه و خدمات مطلوب مشتری متمایز کرد.

وب سایت تجاری ebay، یک روش متفاوت جهت خرید و فروش کالاها به نام حراج های آنلاین ایجاد کرد. موسسان این شرکت، از خدمات آنلاین به منظور دستیابی به اهداف مشابه، همچون آگهی های تجاری طبقه بندی شده، سمساری یا بازارهای ارزان فروشی، و حراج های رسمی استفاده کردند، اما آنها این خدمات را ساده، کارآمد و با دسترسی بالا ارائه نمودند. حراج های آنلاین، باعث شد که خدمات شرکت از رقبای سنتی اش متمایز شوند.

این گونه استراتژی ها، تا به امروز، به خوبی به مشتریان خدمات می دهند و مزیت های رقابتی، در مقایسه با سایر رقیبان را فراهم کرده اند. اکنون شرکت حمل و نقل هوایی ساوت وست، به سودآورترین شرکت حمل و نقل هوایی در ایالات متحده آمریکا و وب سایت ebay، به موفق ترین وب سایت اینترنتی تبدیل شده اند. متمایز بودن می تواند با راه ها و اشکال بسیار زیادی اتفاق بیفتند. همان گونه که مشاهده خواهید کرد، حتی شرکت هایی که دارای محصولات یکسان و همانند هستند، می توانند با ارائه قیمت بهتر یا فراهم کردن زمان تحویل سریع تر و با اطمینان تر، خود را متمایز کنند.

البته متمایز بودن فقط به مزیت های رقابتی یا موفقیت کسب و کار معطوف نمی شود. تمایز، باید برای مشتری دارای ارزش باشد. یک موتور موشکی، می تواند متمایز باشد. اما احتمالاً نمی تواند مشتریان زیادی برای موفق شدن شرکت جذب کند. برعکس، یک ماشین دوگانه سوز به نوعی متمایز است، چرا که یک ارزش ویژه به خاطر به صرفه بودن سوخت و انتشار کمتر گاز خروجی در هوا، برای مشتریان ایجاد می کند. این ها، ارزش هایی هستند که باعث می شوند بسیاری از مردم کیف پولشان را با خوشحالی باز کنند.

پس استراتژی چیست؟ استراتژی طرحی است که به یک شرکت، جهت کسب مزیت رقابتی از سایر رقبا کمک می کند. استراتژی، دانستن آن چیزی است که می خواهیم، شناخت آنچه که دنبالش هستیم و مهمتر از همه تمرکز بر چگونگی اجرای برنامه ها است. یک استراتژی درست که با مهارت بسیار اجرا شده، اهداف و جهت هایی را تعیین می کند که مدیران و کارمندان در هر سطح و رده ای، جهت تعریف کار و موفقیت سازمان شان، از آن استفاده می کنند. برعکس، یک موسسه و سازمان بدون یک استراتژی شفاف، فاقد سکان و مسیر مشخص است. آن شرکت دچار نوسان می شود و از طی کردن مسیر در یک جهت باز می ماند و سپس خود را با فرصت هایی روبرو می بیند که موفقیت های آن ها بسیار ناچیز است.

شما باید به استراتژی و اجرا نمودن آن که یکی از مهمترین مسائل در کسب و کار است، به عنوان یک فرآیند بنگرید. استراتژی، مجموعه ای از فعالیت هایی است که داده ها را به ستانده ها تبدیل می کند. استراتژی باید بر اساس رسالت شرکت تدوین گردد، اهداف شرکت را تعریف می کنید و کارهایی را که باید برای مشتریان و سایر سهامداران انجام شود، مشخص می کنید.

بعد از تدوین رسالت شرکت، مدیران ارشد اهداف را تنظیم می کنند. این اهداف، جلوه ملموسی از رسالت سازمان یا موسسه است و از آن ها برای برنامه ریزی فعالیت ها و فرآیند اندازه گیری و سنجش استفاده می شود. مدیریت سطوح بالا و سرپرستان واحدها، با درک فرآیند استراتژی و برنامه ها، از هماهنگی و تطابق استراتژی های شرکت و واحد، مطمئن می شوند و می توانند آن را با موفقیت اجرا کنند.

استراتژی الزاماً به دنیای کسب‌و‌کار و شرکت‌ها مربوط نیست. تفکر استراتژیک نوعی نگرش و تفکر است که به ما کمک می‌کند در همه موضوعات زندگی، تصمیمات بهتری بگیریم و از فرصت‌ها استفاده بهتری داشته باشیم.

پیشنهاد آیفوبلی:

۸ راه برای بهبود استراتژی تجربه مشتری

0

دیدگاه شما

هشت + 4 =

بدون دیدگاه