فروشنده کیست ؟

فروشنده کیست ؟

قلب تپنده ی هر مجموعه واحد فروش است. در این واحد عده ای در جایگاه فروشنده یا کارشناس فروش زیر نظر مدیر یا سرپرست فروش کار خود را بر مبنای اهداف مجموعه پیش می برند. در این مقاله با تعریف کلی فروشنده آشنا خواهیم شد.

فروشنده کیست؟

در حالت کلی فروشنده به شخصی گفته می شود که بتواند محصول یا خدمتی را با شرایط مشخص شده در بازار هدف به فردی که به محصول یا خدمت نیاز دارد (یا در آینده ممکن است به آن نیاز پیدا کند) در ازای مبلغی که از پیش تعیین شده (توسط مجموعه) بفروشد.

ویژگی های فروشنده 

یک فروشنده باید در زمینه های مختلفی مهارت داشته باشد:

  • باید از محصول یا خدمتی که می فروشد اطلاعات کافی داشته باشد.
  • اطلاعات کافی از محصول یا خدمت رقیب داشته باشد.
  • با مهارت های ارتباطی آشنایی کافی داشته باشد.
  • علاوه بر اینکه روش های برقراری ارتباط را می داند باید شنونده ای فعال باشد.
  • مهارت های لازم برای مدیریت مکالمه را بداند.
  • اصول و روش های متقاعدسازی را بلد باشد.

در صورتی که یک فروشنده هر یک از مهارت های زیر را نداشته باشد، مشتری در همان شروع مکالمه و چند جمله ی اول عدم تسلط فروشنده را متوجه می شود. برخی از مشتریان از ادامه ی بحث و مکالمه با فروشنده اجتناب کرده و می روند، گروهی دیگر سعی می کنند فروشنده را به چالش بیشتری بکشانند و بازهم پیروز و بدون اینکه خرید کنند می روند.

به طور کلی کسی که می خواهد وارد کار فروش شود، علاوه بر اطلاعات کلی، ویژگی ها و مهارت هایی که ذکر شد، باید با مسائل روز آشنا باشد. زبان بدن، حالت های رفتاری یکی دیگر از مواردی است که به فروشنده در جذب مشتری کمک می کند ( فروش حضوری). اگر هم فروشنده به صورت تلفنی یا غیرحضوری مشغول به فعالیت است، لحن صحبت کردن و کلماتی که استفاده می کند می تواند بر مشتری تأثیر داشته باشد.

در روند فروش، فروشنده باید بتواند مشتری را متقاعد کند که به محصول یا خدمت شما نیاز دارد. گروهی از مشتریان خودشان از پیش نیازشان را شناسایی کرده و اطلاعاتی نیز از محصول دارند. اما گروهی دیگر بدون تحقیق خاصی به بازار می آیند و برگ برنده در فروش در دستان فروشنده ای است که بتواند اطلاعات بهتر و هدفمندتری به مشتری ارائه کند.

 

پیشنهاد آیفوبلی :

برنامه فروش یا Sales Plan چیست؟

مهندسی فروش چیست؟

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

چهار × پنج =

بدون دیدگاه