در استخدام نیرو مرتکب اشتباه شدید؟! هنوز راه برای جبران هست!

در استخدام نیرو مرتکب اشتباه شدید؟! هنوز راه برای جبران هست!

از آنجایی که در جلسات مصاحبه نمی توان به همه جوانب و روحیات فردی که قرار است استخدام شود، پی برد، ممکن است فردی در مجموعه استخدام شود که از نظر کار یا روحیات نتواند با فرهنگ مجموعه همراه شود. در این صورت چه باید کرد؟! آیا باید فرد را تحمل کرد؟ یا باید فوراً قرارداد با او را فسخ کرد؟ در این مقاله می خوانیم که چطور می توان اشتباه استخدامی را جبران کرد.

فرض کنید به تازگی نیرویی استخدام شده که در ابتدا به نظر می رسید، هم از نظر مهارت و دانش تبحر کافی را دارد و هم از نظر روحیات و رفتار می تواند با مجموعه هماهنگ شود. اما به مرور این اتفاق رخ نداده و از نظر کار یا رفتار و یا هردو با مجموعه سازگاری ندارد. در وهله اول هر مدیر یا سرپرستی نگران این مسئله می شود که رفتار و برخوردهای این فرد برسایر اعضای تیم تأثیر منفی داشته باشد. قطعاً در صورتی که به این معضل رسیدگی نشود، این مسئله به شدت برای تیم مشکل ساز خواهد شد.

بنابراین مدیر یا سرپرست تلاش می کند تا با استفاده از روش های ارزیابی عملکرد و جلسات فیدبک و کوچینگ، مشکل را حل کند. ممکن است مشکل بوجود آمده در اثر سوء برداشت های ایجاد شده و یا عدم آشنایی کافی فرد با مجموعه پیش آمده باشد و در طی این دوره و انجام کارهای مذکور مشکل حل شود. اما اگر این فعالیت ها نتیجه نداد باید چه کار کرد؟

“اگر احساس می کنید فردی مایل نیست با تمام وجود برای بهبود خود و برای تحقق اهداف مجموعه تلاش کند و برای حل این مسئله اقدام لازم را انجام ندهید، شما به این فرد اجازه دادید که به مجموعه شما آسیب جدی وارد کند”.

هنگامی که فردی به تازگی وارد یک مجموعه جدید می شود، در ابتدا به خاطر عدم هماهنگی هایی ممکن است با مشکلاتی روبه رو شود که بر عملکرد یا رفتارهای او تأثیر منفی داشته باشد. اغلب این مشکلات به مرور حل می شود اما گاهی هم ممکن است فردی وارد تیم یا مجموعه شما شده باشد، که یک انتخاب نادرست در هنگام استخدام برای مجموعه شما به حساب می آید. این اشتباه یا از جانب واحد منابع انسانی صورت می گیرد (مسئولین استخدام) و یا اینکه خود شما یا مدیران دیگری در روند جذب نیرو دخیل باشند. در هر صورت برای رفع این مشکل می توان از راهکارهای زیر استفاده کرد:

مسیری را برای خاتمه همکاری ترتیب دهید.

اگر اقدامات لازم برای اصلاح برخوردها و عملکرد نادرست را انجام داده اید و بازهم نتیجه نگرفتید و مطمئن هستید که فرد قصد سازگاری ندارد، بهتر است قرارداد خود را با کارمند فسخ کنید. اما زمان و نحوه ی قطع همکاری بسیار اهمیت دارد. از طرفی قوانین وزارت کار و قرارداد مطرح می شود، از طرفی ممکن است به خاطر اقدامی نادرست، راه حلی که برای مشکل خود با کارمند انتخاب کرده اید، خود به یک معضل جدید تبدیل شود.

 با کارمند خود صحبت کنید و زمان مناسبی را با یکدیگر برای قطع همکاری در نظر بگیرید. شرایط باید جوری پیش برود که کارمند نیز بتواند مجدد برای پیدا کردن شغل جدید به راحتی اقدام کند. از آنجایی که مدتی نیز در مجموعه شما مشغول به کار بوده باید از نظر زمانی حساب و کتاب های مالی نیز انجام شود. بهترین حالت برای قطع همکاری جلب رضایت خود کارمند است. در غیر این صورت فسخ قرارداد برای شرکت سخت خواهد بود و تبعات مختلفی از جانب وزارت کار به دنبال خواهد داشت.

در حال حاضر بسیاری از کارفرمایان به خاطر خلاء مفاد لازم در قراردادها روزانه درگیر شکایت های کارمندان خود در هنگام قطع همکاری هستند. از طرفی دیگر کارمندان نیز موقع عقد قرارداد توجه کافی به مفاد قرارداد نمی کنند و درگیر مشکلات دیگری می شوند.

در شرایط پیش آمده کارمند خود را درک کنید.

قرار گرفتن در مسیر قطع همکاری هم برای کسی که تنها چند روز در یک مجموعه کار کرده سخت است و هم برای کسی که سالهای زیادی از سابقه کاری خود را آنجا گذرانده. بنابراین لازم است با کارمندی که در مسیر قطع همکاری قرار گرفته، برخوردی صحیح داشته و احساس او را درک کنید. بنا به هر دلیلی که در حال حاضر مجبور به قطع همکاری شده اید، این شرکت شما است که مسئول استخدام بوده و دقت کافی در جذب نیرو نداشته است. این کارمند ممکن است در جایی دیگر عملکردی بسیار عالی داشته باشد و با محیطی دیگر بسیار همراه و ساگاز شود. بنابراین سعی کنید جو و شرایط را برای این فرد آرام و مناسب نگه دارید. تا فرد بتواند تا آخرین روز کار خود را انجام دهد.

حتماً در جلسه ای بعد از خاتمه همکاری، درباره علل و اتفاقات و مشکلات با او صحبت کنید.

حتی اگر اتفاقات بدی بین شما و کارمندتان رخ داده باشد، بازهم بهتر است بعد از قطع همکاری با وی صحبت کنید و درباره علل مسائل پیش آمده پرس و جو کنید. به عنوان مسئول یک تیم یا مسئول استخدام لازم است بدانید که چه اتفاقاتی رخ داده و چرا مشکلاتی پیش آمده است. در این شرایط فرد می تواند صادقانه به شما هرآنچه که بوده را بگوید. این کار باعث می شود که اگر دلخوری هایی وجود داشته، کمی کنار گذاشته شود و کارمند سابق این احساس را پیدا کند که مجموعه به او ارزش قائل شده است و قطع همکاری صرفاً به خاطر مسائل کاری است.

به این ترتیب می توان اشتباه رخ داده حین استخدام و جذب نیرو را جبران کرد. در نظر داشته باشید که هرچه سریع تر این کار را انجام دهید بهتر می توانید تیم و مجموعه را کنترل کنید.

 

پیشنهاد آیفوبلی :

فرآیند استخدام نیروی انسانی 

10 اشتباه رایج هنگام استخدام

مهارت های کلیدی کارشناس منابع انسانی

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

دو × یک =

بدون دیدگاه