۹ راهکار برای گوش دادن موثر

9 راهکار برای گوش دادن موثر

 تحقیقات نشان داده که بین 25 تا 50 درصد از آنچه که می شنویم را به یاد می آوریم. بنابراین از یک مکالمه ی 10 دقیقه ای با رییس، همکار، مشتری و یا همسرتان کمتر از نیمی از مکالمه مورد توجه شما قرار می گیرد. اگر بخواهیم ساده تر این مسئله را بیان کنیم، شنیدن Hearing با گوش دادن Listening متفاوت است. گوش دادن یک مهارت به حساب می آید که می توان آن را تقویت کرد.

در حال حاضر روز به روز تکنولوژی گسترده تر شده و سرعت و استرس در دنیا بالاتر رفته است. کارها به واسطه پیشرفت تکنولوژی سریع تر انجام می شوند در نتیجه تعاملات هر روز کوتاه تر می شود. بنابراین به مرور مهارت گوش دادن تضعیف شده و کمتر افرادی پیدا می شوند که یک شنونده واقعی و خوب باشند. داشتن گوش شنوا و درک دیگران باعث می شود که بتوانید به مشکلات و مسائل مختلف بهتر رسیدگی کنید. زیرا با خوب گوش دادن می توانید پاسخ بسیاری از سوالات را بدست آورید و راه حل رفع مشکلات را بدست آوردید. در این مقاله 10 نکته برای تقویت مهارت گوش دادن موثر را با هم مرور می کنیم:

1 . روبه روی مخاطب باشید و با او ارتباط چشمی Eye Contact برقرار کنید.

صحبت کردن با کسی که به این طرف و آن طرف نگاه می کند یا مشغول تلفن همراهش است و یا به صفحه مانیتور چشم دوخته برای گوینده اصلاً امری جذاب نیست و او با دیدن این مسئله از ادامه صحبت کردن خودداری می کند. در اکثر فرهنگ ها نگاه کردن به گوینده و برقراری ارتباط چشمی یک امر مهم و نشانه احترام به گوینده تلقی می شود. بنابراین برای آنکه بتوانید مهارت گوش دادن موثر خود را تقویت کنید، لازم است بتوانید با گوینده ارتباط چشمی برقرار کرده و به او نگاه و توجه کنید.

2 . توجه کنید در عین حال که آرام هستید.

پس از برقراری ارتباط چشمی لازم است به شخص ثابت کنید که حضوری موثر داشته و توجه کافی به گوینده دارید. حضور داشتن به معنی این است که:

  • فکر و حواستان حاضر باشد.
  • توجه کافی داشته باشید.
  • تمرکز کافی داشته باشید.
  • به گوینده ابراز کنید که حواستان به صحبت های او هست.

حواس پرتی شنونده باعث عدم تمرکز گوینده نیز می شود. بنابراین سعی کنید با گوینده همراه شوید در عین حال که آرام هستید و تمرکز او را برهم نمی زنید.

3 . ذهن خود را باز نگه دارید.

گوش دادن بدون قضاوت کردن، باعث می شود بهتر بتوانید بر آنچه که می شنوید تمرکز کنید. در صورتی که هرگونه انتقاد یا نکته ای لازم است مطرح شود، بدون اینکه در حرف گوینده بپرید در زمان مناسب آن را بیان کنید. به گوینده اجازه دهید خودش جملات را کامل کند و روند مکالمه را ادامه دهد. اینکه قصد داشته باشید زودتر جملات گوینده را تکمیل کنید، نشان می دهد که شنونده خوبی نیستید.

اگر بتوانید ذهن خود را باز نگه دارید دیگر لازم نیست کار دیگری انجام دهید. آرام باشید و توجه کافی داشته باشید. اجازه دهید گوینده صحبت خود را با همان روندی که می خواهد پیش ببرد. 

4 . به کلمات دقت کنید و سعی کنید صحبت ها را تجسم کنید.

برای اینکه بتوانید مهارت گوش دادن را در خود تقویت کنید، باید به کلمات دقت کنید و سعی کنید تصویر حسی و یا ترکیبی از مفاهیم انتزاعی از آن برای خود ایجاد کنید، تا بهتر بتوانید با مطلب ارتباط برقرار کنید. زمانی که جملات طولانی تر می شود، سعی کنید تمرکز و دقت خود را بالا ببرید و واژگانی را به عنوان کلید واژه در ذهن خود بخاطر بسپارید.

5 . صحبت مخاطب خود را قطع نکنید و راهکار های خود را تحمیل نکنید.

در فرهنگ بسیاری از جوامع پریدن وسط صحبت دیگری را بی احترامی دانسته و از همان کودکی به بچه ها این مورد تذکر داده می شود. با قطع کردن صحبت گوینده، عملاً این احساس به او منتقل می شود که: 

  • بنظر می رسد سعی دارید به او ثابت کنید که از او مهم تر هستید.
  • بنظر می رسد که می خواهید نشان دهید که مطلب شما مهم تر، دقیق تر و مرتبط تر است.
  • بنظر می رسد که به تفکر گوینده اهمیتی نمی دهید.
  • بنظر می رسد که می خواهید نشان دهید برای ادامه صحبت های او وقت ندارید.
  • بنظر می رسد که می خواهید نشان دهید این یک مکالمه نیست و یک مسابقه است و شما برنده مسابقه اید.

بنابراین با توجه به آنچه گفته شد قطع کردن صحبت گوینده می تواند مشکلات و ناراحتی های مختلفی را پیش آورد. اگر می خواهید شنونده ی موثری باشید باید صبر داشته باشید.

6 . صبر کنید تا گوینده مکث کند، سپس سوالات را پاسخ می دهد.

در طول گوش دادن یک مکالمه قطعاً سوالاتی ممکن است برایتان پیش بیاید، یا ممکن است برخی چیزها را به خوبی متوجه نشده باشید. خود گوینده نیز این را می داند و در طول صحبت های خود لحظاتی را مکث می کند. بنابراین سوالات خود را نگه دارید و در این زمان ها بپرسید. نشان دهید که می خواهید ابهامات پیش آمده خود را رفع کنید و قصد این را ندارید که ادامه مکالمه به تأخیر بیفتد یا مسیر صحبت عوض شود.

7 . فقط به منظور بهتر متوجه شدن صحبت سوال بپرسید.

یادتان باشد وقتی فردی با شما صحبت می کند، نباید سوالاتی را بپرسید که جریان صحبت را عوض کند. حتماً گوینده از مکالمه ی خود مقصودی داشته که با طرح سوالات نامربوط روند مکالمه تغییر پیدا می کند. بنابراین فقط در صورتی سوال بپرسید که واقعاً متوجه منظوری نشده یا درگیر ابهامی باشید.

8 . سعی کنید احساس گوینده را درک کنید.

حالت های صورت شما و زبان بدن می تواند با گوینده ارتباط برقرار کند. پس سعی کنید احساس او را درک کرده و با او همراه شوید. زمانی که گوینده احساس کند مخاطب با او احساس همدلی کرده راحت تر صحبت می کند و از مکالمه احساس بهتری پیدا خواهد کرد.

9 . واکنش های لازم را داشته باشید.

برای اینکه یک مکالمه ادامه پیدا کند، لازم است گوینده را نسبت به توجه خود مطلع کنید. معمولاً این کار با گفتن کلماتی یا تصدیق از طریق زبان بدن به گوینده منتقل می شود. صرفاً نگاه کردن به گوینده برای اینکه احساس کند با او همراه شده اید کافی نیست. “بله، درسته و…” می تواند کلماتی باشد که در زمان مناسب هنگامی که به صحبت های گوینده گوش می دهید بگویید تا احساس کند که با او همراه هستید.

به این ترتیب با استفاده از راهکارهایی که مطرح شد و تمرین آنها می تواند مهارت گوش دادن را در خود تقویت کنید. این مهارت چه در کار و چه در زندگی شخصی می تواند بسیار برای شما موثر واقع شود. زیرا کلید حل بسیاری از مسائل و مشکلات در همین گفتگو و مکالمات پیدا می شود. تنها باید به دقت به صحبت ها گوش داد و تمرکز کرد.

 

پیشنهاد آیفوبلی : 

اساسی ترین جزء مهارت های ارتباطی گوش دادن است

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

18 − 10 =

بدون دیدگاه