چگونه شنونده ای فعال باشیم؟

listening - چگونه شنونده ای فعال باشیم؟

حتماً در محیط کار در جلسه های مختلف شرکت کرده و با صحبت های مختلفی از گویندگان مختلف مواجه شده اید. در همه ی جلسه ها نمی توان وویس رکوردر برد و جلسه را ضبط کرد. برای همین لازم است مغزتان در نقش همان وویس رکوردر هر آنچه که در جلسه گفته شد را در خود ضبط کند. اما این کار بنظر عملی نمی رسد! زیرا اغلب آدم ها از آنچه که می شنوند تنها بین 25 تا 50 درصد آن را به خاطر می سپارند. پس لازم است مهارت شنیدن را در خود تقویت کرده و به یک “شنونده فعال” تبدیل شوید.

5 تکنیک شنیداری فعال وجود دارد که می توانید از آن برای کمک به تبدیل شدن به یک “شنونده فعال” استفاده کنید:

1. توجه کنید!

تمام حواستان را معطوف به گوینده کنید و جوری رفتار کنید که او نیز این احساس را داشته باشد.

  • مستقیماً به اون نگاه کنید.
  • افکار پراکنده و دیگر را کنار بگذارید.
  • ذهنیتی از پیش تعیین شده نداشته باشید.
  • به عواملی که حواستان را پرت می کند توجه نکنید.
  • به زبان بدن گوینده هم توجه کافی داشته باشید.

فرد اگر حس کند حواستان به او نیست سعی می کند بلند تر صحبت کند.

2. به گوینده نشان دهید که دارید به حرف هایش گوش می دهید!

برای این کار از زبان بدن خود و حرکات دست یا بدن، استفاده کنید. گاهی اوقات در حین مکالمه لبخند بزنید (البته باید حواستان باشد که این لبخند به موقع باشد) یا از سایر علائم چهره برای نشان دادن توجه خود استفاده کنید. گوینده با دقت در حرکات بدن و چهره ی شما می تواند اشتیاق شما برای ادامه صحبت را متوجه شود. هر از گاهی در بین صحبت ها برای اینکه گوینده را برای ادامه بحث تشویق کنید و نشان دهید که با او همراه هستید از کلماتی مثل : بله ، درسته، چه جالب و… استفاده کنید.

3.  فیدبک نشان دهید!

فیلترهای شخصی، فرضیات، پیش داروی و قضاوت ها، باورهای از پیش تعیین شده و ذهنیت خود را کنار بگذارید. وظیفه ی شما به عنوان یک نویسنده تنها شنیدن و درک هرآنچه که مطرح شده، است. به همین منظور گاهی لازم است شما هم چیزی گفته و یا سوالی بپرسید.

بنابراین می توانید برای اینکار از جملات شروع کننده ای مانند: “طبق آنچه که من شنیدم …. ” یا “این طور بنظر می رسد که شما می گویید… ” استفاده کنید.

اگر سوالی دارید بهتر است از جملاتی مثل : “وقتی از این موضوع صحبت می کنید منظورتان چیست؟” و یا “… منظورتان همین بود؟”

بنابراین با این کار مجدداً بخش های مهم صحبت را با گوینده مرور می کنید.

4. وسط حرف نپرید!

قطع کردن صحبت گوینده هم تمرکز او را بهم می زند و هم تمرکز خود شما را به عنوان شنونده. بنابراین در چنین حالی ممکن است خود گوینده نکات مهم بحث را فراموش کند که بگوید. یا اینکه چون تمرکز خود شما بهم خورده از درک پیام های این صحبت غافل شوید. پس به گوینده اجازه دهید به نقطه هایی که خود می خواهد استاپ کند برسد.

5. واکنش های مناسب داشته باشید!

هر صحبتی در نهایت به یک مکالمه تبدیل می شود. از شما ممکن است سوالاتی پرسیده شود و یا نیاز باشد که نظر خود را اعلام کنید. در عین احترام نظر خود را صادقانه بیان کنید. جانب احترام را رعایت کنید. با اشخاص دیگر شرکت کننده در بحث جوری رفتار کنید که انتظار دارید با خودتان رفتار کنند.

 

با رعایت این 5 مورد می توانید از یک شنونده عادی و غیر فعال به یک شنونده فعال تبدیل شوید. یادتان باشد که کلید اصلی این مهارت تمرکز بالاست. پس بر مهارت تمرکز خود بیشتر کار کنید.

 

پیشنهاد آیفوبلی :

اساسی ترین جزء مهارت های ارتباطی گوش دادن است

0

دیدگاه شما

هجده − یک =

بدون دیدگاه