سیستم بانکداری متمرکز و مزایای آن برای مشتری و بانک

تعریف کلی بانکداری متمرکز
بانکداری متمرکز یا Core Banking سیستمی است که کلیه محصولات و خدمات بانکی و عملیات های راهبری و مدیریت از طریق دسترسی به یک پایگاه داده مشترک و متمرکز در قالب یک سیستم یکپارچه ارائه می شود. ویژگی بارز این سیستم مشتری محور بودن و انعطاف پذیری سیستم است. بنابراین برای ایجاد این سیستم در درجه اول لازم است که یک پایگاه داده و اطلاعات جامع و متمرکز و یکپارچه ایجاد شود. عملاً بدون وجود این پایگاه نمی توان سیستم را بوجود آورد و خدمات الکترونیک به صورت جزیره ای و غیرهمسان ارائه خواهد شد.
در حال حاضر در کشور ما برخی مشکلات بر توسعه بانکداری متمرکز وجود دارد:
- عدم وجود یا کارایی لازم نسخه های داخلی نرم افزارهای بانکداری خارجی و دشواری و دسترسی خرید این نرم افزارها از منابع خارجی
- وجود اشکالات و دشواری هایی برای انطباق سیستم و نرم افزارهای خارجی با عملیات بانکی داخلی
- عدم وجود کافی نیروهای متخصص در این زمینه
- عدم شناخت کافی مدیران و دستگاه های ناظر و بازرسی با این سیستم
- محدودیت های آیین نامه ها و بخشنامه های بانک ها
با وجود این مسائل تلاش برای پیاده سازی این سیستم می تواند فواید قابل توجهی هم برای بانک ها و هم از منظر مشتری داشته باشد. در ادامه به بررسی این فواید خواهیم پرداخت.
مزایای بانکداری متمرکز برای مشتری
هنگامی که یک تغییر یا تحولی در سیستم بانکی رخ می دهد، برای مشتری انتظارات جدیدی ایجاد می شود. بررسی های کلی نشان داده که پیاده سازی این سیستم برای مشتریان به طور کلی این مزایا را فراهم می کند:
- افزایش سرعت ارائه خدمات متداول بانکی در درگاه شعبه به مشتریان مانند: سپردهگذاری نقدی، برداشت از حساب، واریز به حساب، خدمات حساب، ارائه صورتحساب بانکی، حواله بانکی و …
- ارائه خدمات بانکی از درگاههای غیرحضوری (شعبهای) از طریق حذف شعب بانکی
- ارائه خدمات بانکی به صورت 24 ساعته در طول ایام هفته (24*7)
- دسترسی و برقراری ارتباط کلیه شعب با نرمافزارهای کاربردی منصوبه در سرورهای مرکزی/ دیتاسنتر، به منظور فراهم کردن امکان برداشت پول از هر یک از شعب داخلی و خارجی در سراسر جهان
- ارائه خدمات بانکی در دورترین نقاط غیرشهری و روستاها به منظور تسهیل در عملیات مالی فروش محصولات تولیدی در بخش کشاورزی
مزایای بانکداری متمرکز برای بانک
برای آنکه یک سیستم جدید در بانک ها ایجاد شود، موارد بسیار زیادی در گستره ی بالا مورد ارزیابی و بررسی قرار می گیرد. پیاده سازی سیستم بانکداری متمرکز می تواند مزایای زیر را برای بانک به همراه داشته باشد:
- استانداردسازی فرایند در بانک و شعب
- نگهداشت مشتریان از طریق ارائه خدمات بهتر
- شفافیت در تراکنشهای بانکی
- به حداقل رساندن میزان خطای ناشی از طریق کاهش دخالت کاربران در تهیه دادهها
- تسهیل در تولید محصولات مالی جدید و مدیریت تغییرات مورد نیاز در محصولات فعلی بانک
- تسهیل در تدارک اطلاعات سیستمها برای انجام عملیات خودکار
- بهبود مدیریت مستندات و نگهداری و متمرکز نمودن دادهها و نتایج به منظور افزایش سرعت جمعآوری دادهها و تهیه انواع گزارشهای مورد نیاز از سیستمهای اطلاعاتی
- تسهیل در تهیه و ارائه انواع گزارشهای مورد نیاز هیأت عامل و دولت و نهادهای نظارتی
- پیشگیری از وقوع اقدامات مجرمانه مانند تقلب و دزدی از حسابها از طریق ایجاد بانکداری در زمان حقیقی/ به هنگام (Real time)
- تسهیل در انجام عملیات بازرسی و حسابرسی بانک و واحدها
- بهبود مدیریت ارتباط با مشتریان و پاسخگویی سریع به نیازهای مشتریان
- امکان سنجش آنلاین صحت اطلاعات در زمان ورود دادهها
- تسهیل در مدیریت تسویه وام ها و تسهیلات اعطایی
- تقویت نظامهای پرداخت و تسویه آنی
- امکان تدوین شاخصهای مورد نیاز در حوزههای عملیاتی مانند: حداقل مانده، نرخ بهره، تعداد برداشتهای مجاز از حساب و …
- در دسترس قرار گرفتن تمامی محصولات بانکی شامل: سپردهها، حسابهای جاری و … از تمام نقاط.
- تسهیل در ارائه خدمات بانکی از طریق کانالهای مختلف و متناسب با تکنولوژی های روز مانند: موبایل بانک و وبسرویسها
- امکان تهیه دادههای شفاف، مقید به محدوده زمانی، قابل اتکا از مشتریان
- امکان ارائه تعریف نو از بانکداری در هر زمان و همه جا از طریق طراحی محصولات متناسب
- افزایش وفاداری مشتریان
- افزایش کارآیی کارکنان
- کاهش هزینههای عملیات و پشتیبانی
- کاهش هزینههای نگهداری سیستمهای فناوری اطلاعات
- دسترسی در لحظه به اطلاعات مورد نیاز
- امکان تهیه انواع داشبوردهای مدیریتی به دلیل امکان دسترسی به اطلاعات کلیه شعب به صورت در لحظه
- امکان پیادهسازی سیستم مدیریت دارایی و بدهی (ALM) از طریق دسترسی به بانکهای اطلاعاتی و سیستم های اطلاعاتی مورد نیاز
- حصول اطمینان از صحت انجام عملیات حسابها، خدمات مربوط به انواع تسهیلات و وامها، محاسبه سود، تسهیل در تصمیم گیری های استراتژیک بانک مانند تغییر نرخهای سود و …
- حصول اطمینان از امنیت انجام تراکنش ها و پیشگیری از حملات هکرها
- بهبود عملیات بانک در راستای نیازهای مشتری
- پشتیبانی از 4 موجودیت اصلی (Entity) شامل: مشتری، حساب، محصول و واحد کسب و کار به صورت مستقل از ساختار سازمانی
- تسهیل در پیاده سازی مدیریت ریسک در بانک براساس چکلیستهای انواع ریسک پس از طراحی فرایندهای سازمان
با وجود مزایایی که در این مقاله بررسی شد، می توان پیاده سازی این سیستم را یک اولویت مهم برای بانکها دانست. بنابراین در درجه اول بهتر است به فکر ساخت نرم افزارهایی مطابق با بانکداری ایرانی اسلامی بود تا با سرعت بیشتری بتوان این سیستم را پیاده سازی و اجرا کرد. با اینکار مشکلات موجود بر عدم انطباق کافی با نرم افزارهای خارجی حل می شود. همچنین لازم است به فکر آموزش افرادی برای نگهداشت و پیاده سازی این سیستم در مجموعه بود.
پیشنهاد آیفوبلی :
دیدگاه شما