رضایت کارمند یا ESAT چیست؟

رضایت کارمند یا ESAT چیست؟

یکی از مفاهیم کمتر شناخته شده در دنیای کسب و کار امروزی “رضایت کارمند یا Employee Satisfaction – ESAT است. شاید با شنیدن این اسم به یاد رضایت مشتری Customer Satisfaction – CSAT افتاده باشید. از نظر معنایی هم هر دو با یک مفهوم اما برای دو گروه مختلف استفاده می شود.

تعریف کلی Employee Satisfaction – ESAT

ESAT در لغت به معنای رضایت کارمند است. این شاخص نشانگر میزان رضایت کارمند از کار، مجموعه، محیط و هر مسئله ای که به کار مربوط می باشد، است. همچنین با بررسی این شاخص می توان نیاز و خواسته های کارمندان را نیز دریافت.

انسانها موجودات پیچیده با طیف گسترده ای از احساسات، انتظارات و انواع شخصیت ها هستند. افراد اغلب در پنهان کردن احساسات واقعی خود قوی هستند و می توانند از بروز آنها جلوگیری کنند. عبارت “شما نمی توانید یک کتاب را با طرح جلدش قضاوت کنید”، بهترین تعبیر برای این افراد است. بنابراین باور رایجی که کارمندان در تمام موارد با مدیر صادقانه برخورد می کنند یک اشتباه محض است.

شاید کارمند دلسوزی که همیشه لبخند بر لب دارد (ماسک خوشحالی بر چهره ی خود زده) و بنظر می رسد که از شرایط کاری راضی باشد، بیشترین میزان نارضایتی از مجموعه و کار را داشته باشد. اما احساس واقعی خود را بروز نمی دهد. و یا کارمند دیگری هفته ها شرایط بد و سختی را پشت سر گذاشته باشد اما کسی در مجموعه از حال او با خبر نبوده باشد. در همین حین و در همین مدت زمان فشار کاری زیادی از سمت شما به او تحمیل شده باشد. بنابراین نمی توان افراد را با حالت هایی که از خود بروز می دهند و بدون هیچ حرف و گپ و گفتی قضاوت کرد.

ماسک ها توانایی مدیر را برای تعیین میزان دقیق رضایت کارمندان کاهش می دهد.

اگر مدیر نتواند میزان رضایت کارمندان خود را از شرایط فعلی کاری بسنجد، در بسیاری از موارد دچار مشکل می شود. زیرا افراد یک تیم هستند که کارها را انجام می دهند و مدیر نقش ناظر را دارد. حال اگر کارمندان با انگیزه کافی و احساس خوب کار نکنند قطعاً این حال و هوا بر کارکرد آنان تأثیر می گذارد و کارها آن طور که باید پیش نمی رود. بنابراین براساس تحقیقاتی که انجام شده می توان از کارمندان نظرسنجی های ناشناس انجام داد و نتایج را به دقت بررسی و تحلیل کرد تا میزان ESAT کلی کارمندان را دریافت.

چگونه ESAT را محاسبه کنیم؟

ESAT در سطح فردی مورد بررسی قرار می گیرد اما دیتا و گزارش های آن در سطح کلی مجموعه جمع آوری و تدوین می شود. زیرا کارمندان حاضر نمی شوند نارضایتی خود را فردی و عموماً با ذکر نام خود ابراز کنند. بنابراین باید دیتای لازم را از طریق تدوین پرسشنامه ها یا فرم های مناسب جمع آوری کنید. سپس روی دیتای بدست آمده تحلیل های لازم را انجام دهید. بهتر است در پرسشنامه ها سوالات بر مبنای امتیازدهی از 1 تا 5 برای تیم و یا 1 تا 10 برای بررسی های بیشتر مطرح شود:

1 = بسیار ناراضی

2 = تا حدودی ناراضی

3 = نه رضایت بخش و نه ناراضی

4 = تا حدودی راضی است

5 = بسیار رضایت بخش

سپس مثل محاسبه ی CSAT این محاسبه انجام شود. (برای آشنایی بیشتر با CSAT و نحوه محاسبه ی آن می توانید به مقاله ی “CSAT چیست و چگونه می توان آن را محاسبه کرد” مراجعه کنید).

با بررسی این شاخص می توان از میزان Attrition Rate یا ریزش نیرو نیز تا حد قابل توجهی کاست، در صورتی که بتوانید عوامل معقول نارضایتی کارکنان را برطرف کنید.

 

پیشنهاد آیفوبلی :

چرا احترام به حقوق کارمندان منجر به پیشرفت کسب و کار میشود؟!

0

دیدگاه شما

شش − 5 =

بدون دیدگاه