می خواهید کسب و کارتان را گسترش دهید؟! پس به ایده های جدید احتیاج دارید!

growth - می خواهید کسب و کارتان را گسترش دهید؟! پس به ایده های جدید احتیاج دارید!

اگر می خواهید کسب و کارتان را گسترش دهید، باید به فکر ایجاد ایده های جدید باشید. ایده نیز خود به خود بوجود نمی آید. گاهی لازم است برای بوجود آمدن ایده های جدید، در بدنه ی سازمان  تنوع و تغییراتی صورت پذیرد. با بکار گرفتن افراد جدید یا تغییر سمت کارکنان و تغییر در اختیارات آنها می توانید زمینه را برای بوجود آمدن ایده های جدید فراهم کنید.

اخیراً کمبود تنوع بار دیگر برای کمپانی ها و برندهای معروفی مثل Gucci, Prada, Burberry, H&M ایجاد نگرانی کرده است. معمولاً در چنین مواقعی عادی ترین واکنش عذرخواهی و بیان این جمله است: “در آینده بهتر عمل خواهیم کرد”. بلافاصله پس از آن، شاهد انعطاف پذیری در طراحی و ایجاد تنوع در محصول، اغلب بدون برنامه ریزی درست و مناسب خواهیم بود. از این رو اثر این اقدام شتابزده را نمی توان به خوبی بررسی کرد و بخاطر اینکه این اقدامات به سرعت پیش رفته، فرصت کافی برای مطالعه اثر آن و اطمینان از موفقیت آمیز بودن روش وجود ندارد.

واژه “تنوع” که در پاراگراف بالا نیز به آن اشاره شد، صرفاً به معنای ایجاد تنوع در ارائه محصول نیست. گاهی باید در رده های مختلف سازمان و افرادی که مشغول به کار هستند نیز تنوع ایجاد شود، تا ایده های جدید به مجموعه وارد شود.

به عنوان مثال یک شرکت آمریکایی با ایجاد یک تغییر (تنوع) در اعضای هیئت مدیره خود و اضافه کردن یک خانم به جو مردانه ی سابق هیئت، توانست ایده های جدیدی را به مجموعه خود وارد کند. اعضای هیئت مدیره پیشین، دیدگاه های قدیمی ای نسبت به رویکردهای شرکت داشتند و عملاً نمی توانستند تنوع بیشتری در کار ارائه دهند.

انتخاب این اعضا باید فارغ از مسائل نژادی، جنسیتی، باورهای شخصی، مذهب و (اگر فدر معلولیتی دارد که بازهم با آن می تواند کار کند) باشد. با این دیدگاه می توان افراد مختلف با ایده های متفاوت را در مجموعه گرد هم آورد. این تنوع صرفاً برای رده های بالای کار نیست و در تیم سازی های داخل مجموعه نیز باید این مورد در نظر گرفته شود.

برای ایجاد بستر مناسب برای شکل گیری ایده های جدید در کسب و کار، سه راه کلی را می توان درنظر گرفت:

  •  گروه های تمرکز بسازید

با بررسی کمپانی Gucci درباره محصول Black Balaclava-style Jumper ، و عدم بررسی مناسب فیدبک مشتری می توان عدم وجود یک گروه متمرکز را به وضوح دید. خود این کمپانی نیز به این نتیجه رسیده و درصدد ایجاد تغییرات و تنوع در تیم های خود برآمده است.

ساخت تیم های متمرکز به شدت از اهمیت بالایی برخوردار است. در مثال دیگری از اثر تیم متمرکز، می توان به مک دونالد اشاره کرد که با ارائه ایده ی دستور طبخ جدیدی توانست با بررسی بازار و جامعه هدف به نتیجه ی مطلوبی دست پیدا کند. تیم قوی، ایده های خوبی مطرح می کند. این ایده ها همه جوره قابل بررسی بوده و اثر آن را می توان دنبال کرد.

  • چک لیست آماده کنید

یک چک لیست ساده می تواند به شما در ارزیابی ارائه محصول یا خدمت کمک کند. هنگامی که یک ایده ی جدید بیان می شود، مستلزم بازنگری و بررسی های خاص خود است. بنابراین برای چک کردن آن بهتر است یک چک لیست آماده کنید تا مشخصا بدانید مسیر کار باید چگونه جلو رود. با این جامعه هدف خود را نیز به راحتی می توان مورد بررسی قرار داد.

  • یک گروه مشاوره متنوع بسازید

هرقدر که در اعضای بدنه ی سازمان و تیم های خود از افرادی با ایده ها و خلاقیت های متنوع استفاده کرده باشید، بازهم یک فضای خالی برای شکل گیری ایده های جدید و شناسایی بازار دیده می شود. اما چگونه می توان این جای خالی را پر کرد؟!

وجود یک گروه مشاور با حضور افراد مختلف می تواند این فضای خالی را پرکند. از آنجایی که این افراد خارج از سازمان شما مشغول به فعالیتند، می توانند اطلاعات ارزشمندی را در اختیار شما قرار دهند. زیرا نگرش آنها به بازار هدف و شرایط کلی بازار با شما متفاوت است.

به طور کلی با ایجاد تغییراتی که گفته شد، می توانید هم کسب و کار خود را گسترش دهید و هم شرایط را برای خلق ایده های جدید فراهم کنید.

 

پیشنهاد آیفوبلی : 

پیدا کردن فرصت ها، کلیدی ترین فرآیند در کار آفرینی

۹ گام برای شروع یک استارتاپ

0

دیدگاه شما

17 + 10 =

بدون دیدگاه